Určitě jste už při návštěvě rušné restaurace nebo baru zažili, co znamená „Lombardův efekt“. Popisuje naši tendenci přidávat se zvyšováním hladiny okolního hluku na hlase, což vytváří bludný kruh nárůstu hlučnosti. V restauraci výsledná kakofonie nezpůsobí zřejmě víc než podráždění. Avšak ve školách a nemocnicích má Lombardův efekt již vážnější důsledky.
Polovina učitelů v nedávné studii utrpěla trvalé poškození hlasivek vinou nadměrného zvyšování hlasu v hlučných učebnách1. Výzkumy prokázaly, že hlukem trpí i žáci. Při provádění úkolů ve třídě s hlukem pozadí došlo u 25 procent dětí ve středních školách k poklesu výkonu paměti. Bylo také zjištěno, že nárůst celkového znečištění hlukem o 20 dB zpozdí u dětí ve věku 9–10 let schopnost číst až o osm měsíců2.