Přirozené světlo podporuje duševní pohodu
Přirozené světlo má na hybridní výukové prostředí mnoho pozitivních účinků. Pomáhá studentům lépe se soustředit, být bdělejší a soustředěnější. Denní nebo přirozené světlo také pomáhá zvýšit produktivitu.
Dále bylo zjištěno, že přirozené světlo reguluje cirkadiánní rytmus, což může zlepšit spánek a podpořit zdravější životní styl. To je důležité zejména pro studenty, u nichž může docházet k narušení spánkového režimu v důsledku hybridní formy výuky [1].
Biofilní design je také užitečný pro pohodu při učení [2]. Bylo zjištěno, že školy, které využívají biofilní design, zlepšují výsledky studentů. Tyto přírodní systémy pomáhají studentům cítit se klidněji a zlepšují jejich paměť a chování.
K posílení výhod přirozeného světla ve vnitřním prostředí mohou školy využít řízené, orámované výhledy na přírodní prvky, přirozené větrání nebo systémy čerstvého vzduchu a akustická řešení s vysokým odrazem a rozptylem světla, jako je například Rockfon Blanka.
Designový přístup k efektivní vzdálené výuce
Při navrhování optimální vzdálené výuky je třeba brát v úvahu jedinečné potřeby studentů i učitelů. Mezi klíčové faktory, které je třeba zvážit, patří množství času stráveného ve výukovém prostředí, četnost přizpůsobení a úprav a technologie potřebné k podpoře výuky.
Učitelé hrají zásadní roli při vytváření vzdáleného výukového prostředí, protože jsou zodpovědní za využití tzv. soft skills a určení vhodného modelu hybridní výuky. Zapojení učitelů do procesu návrhu může zvýšit jejich důvěru ve vzdálenou i prezenční výuku.
Vytvoření poutavého a dynamického výukového prostředí je pro udržení pozornosti studentů zásadní. Dále je důležité si uvědomit, že interakce mezi učiteli a studenty se liší podle úrovně ročníku. A to má významný vliv na zvolený typ modelu hybridní výuky [3].
Například mladší studenti mohou vyžadovat více praktických a interaktivních činností. Starší studenti zase mohou mít prospěch z nezávislejšího a samostatnějšího učení. Kromě toho se bude lišit i úroveň potřebné podpory a vedení.
Zvláštní pozornost by měla být věnována také studentům se speciálními potřebami a poruchami učení. To proto, aby bylo zajištěno, že prostředí odpovídá jejich jedinečným potřebám a podporuje jejich emocionální pohodu [4].
Důležitým faktorem při vytváření úspěšného online výukového prostředí je také účast rodičů. Domácí prostředí totiž může výrazně ovlivnit učení studenta. To zahrnuje diskusi o účincích přirozeného světla, akustiky, barev a podobně. Proto je nezbytné poskytnout návod, jak navrhnout výukové prostory v domácnosti.